Všetci sa rodíme výnimoční, len spoločnosť nás zničí.

Autor: Marek Výrostko | 4.3.2012 o 17:17 | Karma článku: 10,24 | Prečítané:  535x

Jeden americký vedec raz povedal "Všetci sa rodíme ako géniovia, ale tento génius je zinčený spoločnosťou." Tento popredný vedec opisoval, ako spoločnosť, školstvo a iné elementy života ničia ľudskú zvedavosť, zabíjajú vedcov v nás a tlačia nám do hláv myšlienku, že veda je len o memorizovaní nezaujímavých faktov.

A ja som to takisto zažil. Na vlastnej koži. Ako moderný mladý muž som vystriedal niekoľko škôl, školských systémov a prostredí, v ktorých som vyrastal. Teraz, keď už mám za sebou dobrú štvrtinu svojho života, môžem si vytvoriť celistvý názor. Počas päťročného štúdia na strednej škole som ani raz nezbadal vo dverách pána z ministerstva, ktorý by sa prišiel opýtať žiakov na to, ako sa im páči systém výuky. Ak sme ako žiacka školská rada zorganizovali besedu so zamestnávateľmi a ľuďmi z vysokých škôl, ľudia, ktorých sme zavolali z úradov sa neukázali. Veď načo by aj. Školské reformy na ktoré nadávajú rovnako učitelia aj žiaci, no záhadne vyhovujú ľuďom, ktorí do školských lavíc vkročili naposledy ešte za Stalina. A tak sme na besedách komunikovali medzi sebou, bez prítomnosti človeka z úradov. Raz, alebo dvakrát sa aj niekto ukázal. Mal nálepku "zastupiteľ odboru školstva v Košickom kraji" a s diamantovo-pevnou istotou môžem tvrdiť, že si po prvej cigaretovej prestávke nepamätal nič.

A tak sme sedávali v kruhu, komunikovali, a spoločne nadávali na to, ako je možné, že jediná škola na Slovensku, ktorá vychováva ľudí z odboru, na ktorom stojí najväčší východoslovesnký investor sa ide rušiť. Že vďaka mnohým reformám, absolútnej neschopnosti poslancov robiť niečo pre ľudí a nedostatku zodpovednosti voči budúcim generáciám sa pomaličky utápame v tekutom piesku beznádeje. Zamestnávateľ nedostáva dostatočne vyučených absolventov. Tí niesú zasa dostatočne zaučení preto, lebo žiaci málo praxujú, učia sa tri-štyri roky teoretickými postupmi učivá, ktorým bez názornej ukážky nerozumejú. A tak prídu na vysokú školu, kde zo sto študentov v prvom semestri povypadáva 70, pretože tématike, ktorú vysokoškolský učitelia považujú za triviálnu, venovali na strednej škole päť vyučovacích hodín. A prečo? Pretože im viac štát nenadelil. Namiesto toho majú žiaci umeleckých škôl zbytočné technické, či telovýchovné hodiny naviac, žiaci technických škôl sa učia náboženstvo(aj to iba jednej viery - zavádzajúci názov), rôzne náučno-spoločenské predmety, či všeobecno-vzdelávacie.

Necháp ma zle, milý čitateľ. Všeobecná vzdelanosť je aj pre mňa dostatočne dôležitá. Len si myslím, že ak sa človek dostane na technicky zameranú školu, nebude sa chcieť učiť naspamäť jedného autora za druhým, či prespať hodiny etiky. Memorizovanie faktov je skvelé na trénovanie pamäti, to je dokázané. Ale takisto by si mali páni hore uvedomiť, že cieľom takého predmetu ako je chémia, nieje memorizovanie kryštálov a minerálov, napísať z toho test a o dva dni nevedieť či je tvrdší mastenec, alebo korund. Úlohou chémie je naučiť žiaka mať vzťah k chémii. Aby po maturite vedel čo je to spin, alebo kovová väzba nie preto, lebo z toho musel napsíať test, ale preto, lebo ho ten predmet bavil. Chcel sa pýtať, zistovať, učiť sa. Aby boli žiaci zvedaví, nie unudení.

Ďalším skvelým príkladom neschopnosti nášho vzdelávacieho systému je predmet "Slovenský jazyk a literatúra". Jeho úlohou je čo? Sedliacky rozum mi napovedá, že sa žiak na ňom naučí niečo o literatúre a spisovne sa vyjadrovať. Omyl. Našťastie som patril medzi žiakov, ktorí si diktátmi vylepšovali priemer, ale ak môj spolužiak spraví v jednom diktáte štyridsať chýb, to už je hodné zamyslenia. A takisto násilné tlačenie mien autorov a kníh deťom do hláv. Pripomína mi to tyraniu, diktatúru písma. Literárna cenzúra! Po zmaturovaní zo "Slovenčiny" sa 90% absolventov nechce ku knihe ani priblížiť. Opýtajte sa na ulici človeka od 15 do 25 rokov, či a ako škola zmenila jeho postoj ku knihám. Odpoveď bude najmä pre nových spisovateľov nepríjemná. Možno vás aj napne.

Jemnú nauzeu cítime všetci, z ktorých spoločnosť ešte nestihla naplno vysať chuť tvoriť, zvedavosť, genialitu ľudskej duše. Ale revolúcia nepríde ani z poslaneckých radov. Ani Rada Európskej Únie nás z tohoto válovu ľudskej existencie nevytiahne. Revolúcia musí prísť v každom z nás. Od žiakov, ktorí nenechajú v sebe zabiť to krásne čo im dala príroda, učiteľov, ktorí budú aj napriek diktátorským pravidlám výučby učiť mládež hravou a zaujímavou cestou. Až keď sa zmení jednotlivec, zmení sa spoločnosť.

Mier s vami, Morty - out.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?