reklama

Práca mentora v systéme EVS

EVS(European volunteer service) je službou, kde sa ktorýkoľvek mladý človek, môže stať na dobu maximálne jedného roka dobrovoľníkov v jednej z členských krajín EÚ. Je to zaujímavá príležitosť pre mládež, a ako mentor dvoch dobrovoľníkov poskytnem krátky náhľad najmä do práce mentora.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Stručne na úvod

Podmienky dobrovoľníctva nájdete na stránkach EVS, hlavne by ste mali mať pod 30 rokov a ovládať aspoň ako-tak komunikačný jazyk(väčšinou angličtina). To čo si vete dohľadať, rozoberať hlbšie nebudem, nepropagujem týmto článkom EVS. Takisto pre istotu ešte dodávam, že tento článok nemusí súhlasiť s oficiálnymi stanoviskami projektu, EVS, EÚ ani nikoho zo zúčastnených. Neodráža oficiálne ciele EVS ani ničoho podobného, nežalujte ma fakt, díky. Berte to ako pohľad na život cudzinca na Slovensku, alebo ako len chcete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatky bývajú náročné

Pár dní pred príchodom dobrovoľníkov bolo treba mentora. A keď sa ma kamarát, ktorý mal na starosti projekt opýtal, či do toho nejdem, hneď som súhlasil. Tak sme počkali na stanici Mariu zo Španielska, tú som odprevadil na ich byt, neskôr za nami prišiel aj nemec Nico. Zoznámili sme sa, ja som šiel domov, predsalen jedna prišla pred polnocou, druhý okolo tretej. Hneď na druhý deň som ich vzal s priateľmi opekať. Bral som to ako veľmi dobrú príležitosť ich začleniť medzi tunajších ľudí, veď pri ohníku, klobáske a pive sa každý spriatelí. A keďže úlohou mentora je niečo ako "profesionálny kamarát", mojim hlavným cieľom bolo ukázať im kultúru, začleniť ich do košického života a byť im oporou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomaly, ale isto

Po čase sme sa stali ozajstnými priateľmi. Stmelili nás rôzne situácie, či už rozchody(obaja si tu na nejaký čas našli partnerov), rôzne párty, workshopy, ale aj problémy. Medzi najzaujímavejšie problémy považujem konštatnú nespokojnosť susedov. Tí zjavne zažili niekoľko generácií dobrovoľníkov a stačí ked sa spolu rozprávame vo večerných hodinách v kuchyni - už klopkajú na stenu. Obaja samozrejme po stretnutiach s políciou dostatočne zmúdreli, bohužiaľ susedom sa vždy vyjsť v ústrety nedá. Všetci traja sme stihli absolvovať školenia, avšak najlepšia škola je škola života. Na hodinách angličtiny vás nenaučia ako zahojiť zlomené srdce španielskej divošky, alebo riešiť pracovné problémy v angličtine.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Divoký život človeka naučí viac než si myslí

Každopádne, aj napriek všetkým pracovným povinnostiam, stále sú to dvaja mladý, životaplný ľudia, ktorý majú takmer nevyčerpateľnú studňu túžby po zábave. Každý víkend v inom hlavnom meste EÚ, cestovanie po Slovensku, košické diskotéky... Život porovnateľný s tým ktorý má rocková hviezda. Často sa na tom spolu smejeme, ale zároveň si to nezmerateľne vážime. EVS je skúsenosť, ktorá vám zmení život, pohľad na svet, možno aj sny či plány. Ak okúsite pár mesiacov života cez Erasmus, EVS, bohvie-čo-ešte, nebude cesty späť. Nie preto, že sa stanete závislým na drogách ako spomínané rockové hviezdy. Ani preto, lebo je to všetko iba jedna veľká párty, nie. Ak spoznáte život plný zábavy, radosti, priateľstva, skúseností, nebudete sa chcieť vrátiť späť do života vo fabrike, za pokladňou či pri miešačke. Zase nechcem dehonestovať iné pracovné pozície, to nie. Ale je veľmi ťažko povedať svojim snom "nie" keď ich máte na dosah. A ak je vašim snom žiť plnohodnotný život, cestovať, pomáhať ľuďom a ešte sa pri tom aj zabávať...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Príbeh, ktorý(snáď) nikdy neskončí

A tak po pol-roku života na Slovensku, v malebných Košiciach, Nemec a Španielka našli najlepších priateľov, zmysel života, svoju budúcnosť. Práve sú na školení, ktoré znamená, že ich čakajú posledné tri mesiace pobytu v Košiciach cez EVS. Pre nich to však neznamená rozlúčku, iba krátky oddych, stretnúť sa s rodinou, nabrať energiu, zbaliť si kufre a cestovať. Ako mentor som mal možnosť takmer denne sledovať postupnú premenu ich vzťahu, osobností. A pri predstave, že som aj ja pomohol dvom mladým ľuďom priblížiť sa k svojim snom sa mi hrnú slzy dojatia do očí. Naďalej chcú spolu bývať, cestovať a nájsť si prácu v anglicky hovoriacej zemi, žiť takto večne, alebo zomrieť mladí. Koniec koncov, kto by odolal?

Marek Výrostko

Marek Výrostko

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

23 ročný mladý muž, ktorý rád píše o tom čo vidí. Mám rád slnko, radosť a mnoho iných vecí na tomto úžasnom svete.A z nejakého dôvodu ma všetci volajú Morty. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu