Ako dokážu bojovať kamenné kníhkupectvá e-shopom?

Autor: Marek Výrostko | 8.12.2013 o 6:30 | Karma článku: 6,52 | Prečítané:  1268x

Už aj na Slovensku, sa začína rozširovať trh s e-čítačkami e-bookov, dostupných na e-shopoch. Ale my zarytí knihomoli chceme čítať z reálnej knihy, ktorá vonia, má príjemný užívateľský interface a nepotrebuje nabíjať. Lenže takých bude stále menej, a kamenné kníhkupectvá sa začnú vytrácať z trhu, pretože každý si jednoducho stiahne v pohodlí domova knihu do čítačky a z kníh sa stanú už iba ojedinelé darčeky na vianoce, či ozdoba bytu. Alebo?

Kníhkupectvá začínajú čeliť narastajúcim výzvam na trhu, či už od e-shopov, alebo konkrétne Amazonu. Prípadne oboch naraz.

Amazon vyhráva oproti lokálnym kníhkupectvám v takmer každom ohľade, a to absolútne. Či už ide o cenu kníh, alebo e-bookov, má pred kamennými obchodmi nesmiernu výhodu. Mnoho ľudí si začína aj na Slovensku všímať e-shopy ako je práve Amazon, a nakupujú radšej tam, pretože do obchodu je to ďaleko, majú tam drahšie, a pri nákupe cez internet mi to príde onedlho priamo domov, v darčekovom balení, prípadne do pár sekúnd to mám stiahnuté v Kindle. A tak mnoho obchodníkov hádže flintu do žita, lebo s takouto konkurenciou sa jednoducho bojovať nedá. Avšak kde je vôľa, tam je cesta, a dokonca znie celkom jednoducho. Len sa ľahšie hovorí než koná, a kníkupectvá dokážu poraziť, prípadne prežiť, v tomto boji aj v nasledujúcich desaťročiach.

 

Ako vždy je prvý krok - "Uvedomiť si, že máme problém"

Kamenné kníhkupectvá stále čelia zvyšujúcim sa problémom s nájmom, či dodávateľmi, kdežto Amazon tieto náklady znižuje dovážaním z centrálneho skladu na lacnom pozemku uprostred ničoho, prípadne dovozom rovno od vydavateľa. Ľudia sa prechádzajú v kníhkupectve na to, aby si pozreli čo sa im páči (prípadne si tam knihu prečítali zadrma, či si ju celú odfotili/prepísali) a potom ju kúpia na Amazone, alebo inom e-shope za menšiu cenu. Toto vzbudzuje stres v sektore kamenných kníhkupectiev, pretože sú zneužívané bez akejkoľvek kompenzácie. A aby toho nebolo málo, strácajú zisk aj na trhu s e-bookmi, pretože mnohé ich nemajú ani v ponuke. Takáto situácia vyžaduje radikálnu zmenu prístupu - tlač podľa dopytu a využívanie tabletov.

 

Nastala doba technológii

Prednedávnom sa na trhu objavila mašinka zvaná Espresso Book Machine, ktorá dokáže vytlačiť 300 stranovú čiernobielu knihu za štyri minúty. Všetko v jednom - viazanie, lepenie, dokonca aj farebný obal! Na nerozoznanie od niektorých kníh dostupných bežne v obchodoch, a cena je pod tri euro na 300 strán. Aj napriek tomu, že táto mašinka stojí 100 000€ (73 000€) sa takáto investícia v dlhodobom spektre vyplatí. Po čase sa určite zlepší aj výber formátov, či kvalita tlače, hlavné je zariskovať.

A teraz si predstavme zákazníka v kníhkupectve. Prechádza sa a sleduje zbierku titulov, sleduje a vyberá čo sa mu páči. Ak nájde to pravé, pristúpi k mašinke, vyberie si knihu, potiahne kartou a o chvíľu ju má v ruke, čerstvú, teplú rovno z pece. Ak sa ponáhľa, zoberie si knihu priamo z regálu a mašinka vytlačí za ňu náhradu.

A výhody? Tlač podľa dopytu znižuje náklady už iba na nájom. Pretože kde sa šetrí s miestom, vznikajú dalšie trhové možnosti, nehovoriac o zjednodušení manipulácie s knihami. Ak v obchode netreba mať 120 kópií Fifty Shades of Grey, vytvára sa miesto pre dalších minimálne 40 titulov, vďaka čomu predajca uspokojí väčší počet zákazníkov. Prípadne zaberá menšie miesto, platí menšiu rentu - v každom prípade sú obe strany spokojné. Jediný, kto z tohoto modelu vychádza ako porazený je dodávateľ, pretože sa predajca nemusí spoliehať na to, kedy mu príde nový tovar. Jediné čo objednáva, je nový papier, prípadne atrament a viazanie, takisto údržba takejto mašinky nestojí veľa.

Knihy rôznych veľkostí do obchodov prichádzajú balené v krabiciach, kde isté miesto zaberá vzduch - výplň bublinkovými fóliami, čo samo o sebe znižuje efektivitu. Vďaka novým možnostiam poskytnutým novými technológiami aj takéto problémy miznú. Žiadne starosti s dotlačou, viacnásobnými objednávkami, či nevyužitým priestorom.

Ak si sčítame predošlé výhody, je nám jasné, že ceny kníh klesnú, pravdepodobne dosť badateľne. A keďže zákazníci dostanú knihu v ten deň, e-shopy ako Amazon majú konečne vyzývateľa na trhu. Zrazu ceny internetových obchodov sú vyššie ako ceny priamo v predajniach. Áno aj Amazon môže využiť tlač podľa dopytu, ale stále tú knihu musí dopraviť zákazníkovi. Vy nie.

Amazon nedávno predstavil doručovanie objednávok pomocou Octocoptér. O tejto technológii na Slovensku zatiaľ môžeme iba snívať, avšak na území USA to môže spôsobiť problém pre náš model. Jednu neodškriepiteľnú výhodu však Amazon nemá. Ľudia chodia radi do kníhkupectiev. Milujú prechádzanie sa medzi regálmi, možnosť prelistovať si knihu vlastnými rukami, a odísť z kníhkupectva s novým prírastkom do rodinnej knižnice. Jediné čo treba, je nasadiť konkurenciu cenám na e-shopoch, a je to!

Nevýhody v takomto modeli sa vynárajú takmer okamžite. Možno takáto technológia nie je vyzužiteľná okamžite v krajinách ako je Slovensko, a pravdepodobne nebude v dohľadnej dobe schopná tlačiť krásne knihy typu Encyklopaedia Beliana s koženým obalom. Takisto cena nie je výhodná pre mnohé menšie kníhkupectvá (avšak sieť kníhkupectiev ako Martinus.sk či Panta Rhei sa tejto možnosti môže chopiť takpovediac okamžite), čo ich môže z trhu vyšachovať nenávratne. Avšak pre masové paperbacky je to ultimátne riešenie väčšiny problémov s nimi súviśiacich.

Obchody môžu takisto využiť model centrálneho skladu, kde sú všetky knihy od dodávateľov a posielať žiadosti o tovar na komisionálny predaj. Dokonca má zákazník aj možosť nakúpiť knihy za plnú retailovú cenu, v prípade záujmu. Vzhľadom na momentálne vady tlače podľa dopytu je kombinácia modelu a využívania centrálneho skladu najlepšou voľbou. Kombinácia lacných kníh a zážitku z nákupu v kníhkupectve je vec, ktorú e-shopy nedokážu napodobniť, kým sa nespoja s kamennými obchodmi (takto martinus.sk začínal, a Panta Rhei práve opačne - z pôvodne kamenného obchodu je aj e-shop), čo sa už aj tak začalo.

 

Nastala digitálna doba

S nárastom predaja e-bookov pre čítačky, prišla aj možnosť kamenných kníhkupectiev chopiť sa šance. Skrz kníhkupectvo sú roztrúsené tablety, ktoré ponúkajú nekonečný výber kníh, ktoré by sa nezmestili do žiadnej knižnice. Zákazník nájde čokoľvek hľadá, akéhokoľvek vydania, bez obáv či to na sklade je, alebo nie. Zákazník si klikne na požadovanú knihu, potiahne kartou, zadá mailovú adresu a vy ste spravili obchod. Už teraz sa takáto možnosť dá využiť, dokonca priamo cez Amazon, stačí sa prihlásiť ako pobočka Amazonu, a časť zo zisku je vaša. Namiesto nevyužitia tohoto potenciálu a zarobenia 0€, zákazníci, ktorí preferujú e-booky sa stávajú aj vašimi. Takýto nápad síce existuje, ale kamenné obchody ho ešte nevyužívajú, tak prečo by Slovensko nemohlo byť medzi prvými?

Existujúci monopol e-bookov Amazonu a Applu sa dá takto poraziť bleskovo. Stačí iba rozmiestniť tablety po obchode, tie vedia presne v ktorej pobočke prebehla aká transakcia a odmenia ju podielom zo zisku. Zrazu je monopol prekonaný úplne, a aj keď si zákazník môže kúpiť e-book priamo cez Kindle, či Amazon aplikáciu v smartfóne, obchod má možnosť odrezať Amazon z tohoto reťazca, čo znamená nižšie ceny. Ľudia milujú prechádzanie sa po kníhkupectvách, a nakupovanie za výhodné ceny. A tablet je priamo pred nimi!

Ďalej, kedykoľvek spraví zákazník transakciu, tablet sa ho opýta, či sa chce prihlásiť na odber elektronického letáku. Namiesto bežného newslettra, si systém zapamätá čo si zákazník kúpil, a na základe toho mu bude posielať odporúčania. Prvý e-mail po približne troch týždňoch (kedy aj tak potrebuje nový materiál na čítanie) od prvého nákupu, ktorý obsahuje knihy presne šité na mieru jeho požiadavkám. Takisto môže dostávať informácie o tom či sa niekde nekoná prednáška, beseda, alebo autogramiáda jeho obľúbeného spisovateľa, a v kombinácii s orgaizovaním podobných akcií priamo v obchode, zárobok stúpa ešte viac. Takýto newsletter je výhodnejší než Facebook, alebo Twitter, pretože je ku každému zákazníkovi pristupované individuálne. Ten si nájde kvalitné odporúčania na knihy podľa jeho gusta, s odkazom na e-shop patriaci danému kníhkupectvu.

Ak má zákazník záujem o fyzickú knihu, ani to problém nie je, pretože sa pošle požiadavka na tlač do Espresso Book Mašinky, ktorá je najbližšie ku zákazníkovi, tá zo seba vyhodí knihu, na konci dňa zamestnanec pozbiera knihy, ktoré hodí do krabice a poštou ich pošle zákazníkovi priamo domov. Donáška kníh do 24 hodín je dnes za príplatok a považovaná za luxus. Vďaka takejto kombinácii má zákazník vyšší komfort pri nákupe a opakovane využíva váš obchod. Pokiaľ iný e-shop ponúkne donášku zdarma, vy ponúknete zákazníkovi možnosť zadarmo donášky, v prípade že sa prihlási na váš systém odporúčania kníh. Získate takmer stopercentnú istotu, že vaše služby zákazník využije znova.

 

A je to!

Zosumarizujme si všetky výhody spomínaného modelu:

 

  • Znížili sme náklady na nájom, respektíve využiteľnosť priestoru na približne polovicu, používaním fyzických kníh ako výkladu
  • Zákazníci si prechádzaním sa po obchode vyberajú konkrétny produkt, ktorý majú okamžite k dispozícii
  • Nižšia cena ponúkaných kníh
  • Kníhkupectvá fungujúce ako výklad pre centrálne sklady poskytujúce širší výber produktov
  • Donáška aj pri nákupe v kamennom obchode priamo do domu
  • V prípade záujmu o e-book, zákazník má možnosť zakúpenia cez tablet
  • Zo zákazníka sa stáva "štamgast" vďaka knižným odporúčaniam a informáciám o podujatiach šitých na mieru, ideálne organizovaných priamo samotným obchodom
  • Zážitkové nakupovanie kníh a osobný kontakt zákazníka inšpiruje k opakovanému návratu do vášho obchodu

Ale celé to znie náročne!

Žiaden úspech ani inovácia neboli nikdy jednoduché. Budú knihy potrebovať osobitné edície vyhovujúce formátu tlače na dopyt? Isteže, a knihy v slovenčine o to viac. Vyžaduje to zmeny v infraštruktúre a aktuálnom modeli predaja kníh? Samozrejme. Nehovoriac o rokovaniach s vydavateľmi o prechode na tento model. Budú e-shopy ako Amazon hľadať spôsob ako konkurovať? Jednoznačne a niektorí budú stále nakupovať tam.

Avšak pozrime sa kde je predaj kníh teraz, kam smeruje a kam by mohol smerovať vďaka tejto solídnej stratégii. Ponúkaním kníh za veľkoobchodné ceny a premenou z návštevníkov obchodu na lojálnych zákazníkov, či odkrojením si z koláča e-bookov sa stávajú kamenné kníhkupectvá konkurencieschopnejšími. Jediné čo treba, je prispôsobiť sa dopytu na trhu a vyvinúť sa. Stále milujeme kamenné kníhkupectvá a chceme aby tu vydržali čo najdlhšie, a toto sú presne nástroje k tomu, aby sa im to podarilo.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Minúta po minúte: Fico na sneme opäť útočil aj na médiá

Vo funkcii podpredsedov skončia Dušan Čaplovič a Pavol Paška.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

EKONOMIKA

RegioJet skracuje svoje vlaky do Košíc, na prevádzku má málo vozňov

Jazdiť bude len so siedmimi vozňami.


Už ste čítali?